fredag 8 april 2011

Framgångsveckan dag 5

Dagens uppgift: Ta ett första steg redan idag! I tisdags tipsade vi om en övning som handlade om att dagdrömma och att visualisera din framtid. Nu när din framgångsvision är tydlig är det dags att ta ett första steg mot din framgång. Vad kan du göra redan idag som tar dig ett steg närmre ditt mål?

Jag jobbar redan idag med att skapa ett jag som jag kan vara nöjd med rent fysiskt. En kamp som startade i januari och som faktiskt har gett resultat. Idag har jag gått ner 6,8 kg tack vare att jag har börjat motionera samt att jag aktivt försöker undvika att äta onyttiga saker som godis, glass, bullar och kakor. Jag äter fortfarande vanlig mat, men försöker att inte överäta, vilket kan vara svårt ibland när någonting är supergott. Jag hoppas vara en god bit på väg till ett slankare jag tills i sommar, att jag ska kunna vara på stranden och bada utan att jag behöver känna mig illa till mods, skämmas eller helt undvika att bada för att jag känner mig tjock. Den vikten jag ligger på idag har jag inte vägt på flera år nu, snart kanske jag kan komma i mina gamla jeans som bara hänger i garderoben och väntar på det smalare jaget.

Något jag fortfarande måste jobba hårt med är dock min stress. Jag behöver bli bättre på att sova i tid på kvällen så att jag får mina 8 timmar och jag behöver bli bättre på att slappna av så att jag inte ser så trött ut. Det senare är svårt, för just nu är livet mycket hektiskt och jag är dålig på att prioritera bort saker och säga nej. Håller på att planera ett STORT och spännande projekt på jobbet som tar upp mycket tid och tankar. Det går inte bara att prioritera bort, men i slutet av maj är det över och då kan kanske även jobbsituationen lugna ner sig lite också.

Familjebiten jobbar vi på. Det är inte så mycket annat att göra än att fortsätta försöka och hoppas på att ett litet liv skapas snart. Jag väntar och längtar, men försöker att inte vänta och längta för mycket så att jag saboterar för våra försök. En svår och nästan omöjlig balansgång. Hur många små knoddar det sen blir, ja det får väl framtiden utvisa och sambon får kanske också lägga in sitt veto, haha. Men för mig hade 3 st varit optimalt.

Boendesituationen. Ja, den står väl lite still kan man säga. Både jag och sambon vill flytta och vi vill båda bo i hus, men ingen av oss har någon ekonomi till att genomföra detta. För att köpa ett hus behövs en stor insats, det behövs också pengar till lagfart, pantbrev och besiktning. Vi har ingenting i princip. När jag var yngre och lägenheterna i Malmö var betydligt billigare än vad de är idag tänkte jag att jag ville hyra bostad, för jag ville inte ha några lån. Idag tänker jag "DUMSNUT" om yngre jag, för vilken lägenhet jag än hade köpt så hade jag tjänat storkovan på den idag, vilket hade varit en bra grundplåt till ett husköp. Nu går det inte att förändra sin historia, det går bara att leva med den. Därför försökte jag spara ihop pengar till en insats. Insåg sen att jag sitter och betalar en betydligt högre ränta på mitt billån än de ynka procenten som sparkontot ger. Min plan har därför förändrats. Jag ska först betala av mitt billån, det kommer att ge mig 1500 kr extra över i månaden när jag är klar. Då ska jag satsa på att spara pengar till en kontantinsats. Vi kanske inte kommer att kunna köpa mitt drömhus (äldre stil, vit puts, lummig omgivning, allé upp till huset), men vi kanske kommer att kunna köpa ett hus om några år. Tills dess vet jag faktiskt inte hur vi ska göra med vår boendesituation? Vi vill inte bo kvar, men samtidigt kostar det pengar att flytta och det kräver mycket arbete och energi. Vi får smaka på den tanken lite till innan vi tar ett beslut.

Framtiden är oviss, men jag strävar efter att uppnå mina Svensson-mål. En härlig, stor hund har vi, en liten får komma sen. Vägen kanske är krokig, målet ser kanske tillslut inte ut som i min vision, men det betyder inte att det är sämre för det. Ibland måste man följa med i livets svängar och ta avvägar för att uppnå sin inre lycka. Det gäller bara att försöka vara öppen för det livet har att erbjuda och att själv vara beredd att lägga manken till så att man en dag når till den plats där man trivs och mår bra. Det är ändå det som var grundmålet med min vision, att uppnå lycka och harmoni.

Inga kommentarer: