onsdag 13 april 2011

Uppskattning på jobb

Idag hade jag mitt lönesamtal med chefen. Redan innan har han sagt att vi inte ska vänta oss någon hög löneökning pga hur det ekonomiska läget ser ut, men nästa år... Sa han inte samma sak förra året? I år blir löneökningen t.o.m. lägre än förra årets bottennapp. Han säger att jag gör ett bra jobb, att han är nöjd med min insats. Han säger att han inte vet vad jag skulle kunna göra för att påverka min lön inför nästa års löneförhandling, dvs jag gör redan ett fullgott arbete. Hur mycket löneförhöjning får jag då? 1,6%. Shit, det blir inte mycket alltså, sen ska skatten bort från det. Alla i gruppen får på kronan samma löneökning. Det betyder att jag och en annan av mina kollegor får procentuellt lägst löneökning. Samma sak hände förra året. Jag sitter med sjukt mycket mer utbildning än mina kollegor (och såklart matchande, höga studielån). Visserligen inte lika lång erfarenhet, men ändå. Ska man köra samma till alla så borde det väl vara procentuellt samma, eller?

Läste Klokegårds inlägg om stress där det stod att brist på uppskattning, bland annat belöning i form av högre lön, kan vara en orsak till stress. Stressen finns ju redan där hos mig. Hur blir det i den här situationen? Verbalt har jag fått uppskattning. Ekonomiskt är det inget att hänga i julgranen direkt. Jaja, det finns ju inget jag kan göra. Jag får det jag får, ingen förhandling här inte. Jag gillar ju mitt jobb ändå.

2 kommentarer:

Västmanländskan sa...

Det känns ju surt när det blir så. Det är ju inte alltid pengarna det handlar om, utan att man vlll att de där uppskattande orden ska backas upp av något mer än ord. Förra året fick vi 0,9 % löneökning. Inflationen var 1% - alltså fick vi i realiteten en sänkning av lönen. Så himla surt. Nu är det dags igen att förhandla, men det känns inte så hoppfullt i år heller.
Härligt i alla fall att du trivs med ditt jobb!

Sara sa...

Usch, ja det var surt! Det är ju nästan inte ens lönt om man får så lite. :(
Båda delar är ju viktigt, att får höra att man gör ett bra jobb OCH att få en ekonomisk kompensation som motsvarar uppskattningen.