fredag 1 april 2011

Barnböcker och bokungar

Idag när vi var ute och gick en lååång promenad såg jag ett träd som höll hårt i sina gamla, bruna fjolårslöv och då kom jag att tänka på en barnbok som jag minns från när jag var liten. Jag har inte tänkt på den på, ja, jag har kanske inte tänkt på den alls sedan dess. Men idag, då dök den upp i mitt huvud igen.

Boken handlar om ett träd som är så stolt över sina vackra löv så att det inte vill släppa dem när hösten och vintern kommer. Så kommer våren och alla andra träd börjar knoppa och då står det stolta trädet där med sina prasslande, bruna löv. Jag har för mig att det slutar med att trädet släpper sin stolthet, låter löven falla och till sommaren har den åter den vackraste lövskrud.

Jag minns inte vad boken heter? Är det någon som känner igen den och kan minnas åt mig? Försökte googla det litegrann, men utan framgång. Då snubblade jag dock över en mysig sida som heter Bokunge. Det är tre tjejer som driver denna bokblogg om böcker för mindre barn (0-7 år). Jag som själv älskar böcker och har gjort det sedan jag var liten tycker det är ett härligt initiativ av tjejerna som driver bloggen! Själv minns jag mina favoritböcker från barndomen med sån styrka och värme. Och ibland, som idag, poppar andra böcker som jag läste som barn upp i mitt inre och jag minns en härlig känsla från det förflutna och jag kan inte låta bli att le. Tänk att glädje så långt tillbaka i tiden fortfarande värmer mitt hjärta idag!

Inga kommentarer: