måndag 11 april 2011

Mysig avslutning på en bra dag

Min dag har varit ganska fullspäckad idag. Låt mig illustrera med några punkter:
  • Ca kl 6.00 jogging med mr D i nästan 5 km.
  • Kl 9-16 utbildning
  • Hundpromenad
  • Städa lägenheten
  • Baka enkla klickbröd, bytte ut mjölsorterna till rågmjöl och vetemjöl som vi hade hemma, använde inget vaniljsocker, strödde lite sesamfrön ovanpå (tyvärr glömde jag fota bröden som jag hade tänkt göra från början)
  • Fixa fram fika i vardagsrummet (te, nybakt bröd, knäckebröd och pålägg)
  • Kl 19.00 bokklubb hemma hos oss
Nu har alla mina bokklubbsvänner gett sig av. Jag har plockat undan allt i köket. Jag är jättetrött, men nöjd med min dag. Nu är det bara hundpromenaden och borsta gaddarna kvar innan det är dags att kojsa.

Det är så mysigt med bokklubben. Idag diskuterade vi Yarden och som vanligt går våra åsikter isär och vi har uppfattat bokens innehåll på olika sätt, men det är det som gör det hela så spännande och givande. Vi pratar såklart om en massa andra saker också, samtal som handlar om livet i allmänhet eller livet som det ser ut just nu, samtal som mynnar ur någonting vi läst i boken. Ja, det kan i princip handla om vad som helst. Idag pratade vi mycket om arbetsmarknad och grundskolan.

Jag rekommenderar starkt alla som gillar att läsa böcker att gå med i en bokklubb eller samla ihop ett härligt gäng och bilda en! Det går ju att genomföra som en studiecirkel. Vi började med det förra året genom Sensus, men det finns ju massor med studieförbund som t.ex. ABF, Studieförbundet Vuxenskolan och Bilda med flera. Jag älskar i alla fall min bokklubb! Även om jag blir supertrött för att vi inte kan sluta prata och det blir så sent på kvällen, så är den helt underbar och jag går alltid därifrån med glädje i sinnet!

6 kommentarer:

M. sa...

än en gång; tack för dina kommentarer och respons :)

vad kul med bokklubb, vi hade något liknande när jag gick i skolan :) vilken är din favoritbok? jag behöver boktips inför sommaren :p

ha en underbar dag! kram

carinaon sa...

Verkligen en intensiv dag, vad duktig är! Det låter jättemysigt med en bokklubb.
Kram Carina

Västmanländskan sa...

Låter som en mysig dag!
Jag ser fram emot att vara med i en bokklubb igen. Måste bara skaffa boken ...

Sara sa...

Det var verkligen en superdag! Och att vara med i en bokklubb är bland de bästa besluten jag har tagit, för den och dess medlemmar ger mig så mycket tillbaka!

Molly, här kommer lite boktips:

Den sista konkubinen av Lesley Downer
Hundraåringen som klev ut genom ett fönster och försvann av Jonas Jonasson
Guernseys litteratur- och potatisskalspajsällskap av Mary Ann Shaffer
Boktjuven av Markus Zusak
Sarahs nyckel av Tatiana de Rosnay
En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie
Tusen strålande solar av Khaled Hosseini
Allt för min syster av Jodi Picoult
En smula dröm, en smula kärlek av Marika Cobbold Hjörne
---från bokklubben

Några fler:
Flickan från ovan av Alice Sebold
Hypnotisören av Lars Kepler
Böckerna om Arn skrivna av Jan Guillou
Twilight-böckerna skrivna av Stephenie Meyer

Det finns ju fler, massor, men då skulle jag få gå igenom hela bokhyllan och det skulle ta hela kvällen. Hoppas att det finns nåt förslag här som du kanske gillar! :D

M. sa...

tack sara! nu har jag sparat alla dina boktips :) några böcker har jag hemma men än så länge är de olästa men i sommar ska det läsas :)

ha en fortsatt bra dag! kram

Sara sa...

Varsågod! Jag delar gärna med mig ev goda bokerfarenheter! :D