onsdag 5 december 2012

Allvädershunden och saltet

Med snön som kommer så kommer också det här förbenade saltandet av alla vägar. Ja, jag vet, det är jättebra för det förhindrar isbildning, jada, jada. Det är INTE jättebra för mr D's tassar. Flera gånger under dagens promenader har han bara lagt sig ner för att det gör ont i tassarna av saltet från gångvägarna. Jag försöker få honom att gå på gräsmattan där det inte är saltat. Men ibland vill han ju helt enkelt nosa någon annanstans. Hittills har det hjälpt att torka av tassarna med mina vantar och så har vi kunnat fortsätta en bit till, men om inte det hade hjälpt så vet jag faktiskt inte riktigt vad jag hade gjort? 40 kg hund är ju inte så himla lätt att bära omkring på. Jag försöker gå på ställen där de inte saltar, såsom gräsmattor och grusgångar. Men det går inte att begränsa alla promenader till sådana ställen hela vintern. Jag hade gärna sett åtminstone några grusade gångbanor istället för saltade, så hade det här problemet faktiskt minskat.

Trots saltet som svider på tassarna så älskar mr D det här vädret och han galopperar fram i tillvaron, när han inte har tassarna fulla av salt vill säga.

Inga kommentarer: