lördag 22 december 2012

Lamellgardiner från Jysk

Här kommer berättelsen om rullgardinerna som jag nämnde i ett tidigare inlägg. När vi flyttade hit i februari bestämde vi oss för att ha lamellgardiner i alla rum, men i sovrummen ville vi ha sådana med mörkläggande funktion. Sagt och gjort. Vi inhandlade lamellgardinerna på Jysk. I köket och vardagsrummet har vi vanliga sorten, men i sovrummen den tjockare varianten som gör att rummet blir mörkt. I vårt sovrum märkte vi efter ett tag att lamellerna liksom rullade ihop sig och mörkläggningen blev därför inte så bra längre. I det andra rummet var det bra. Maken försökte på olika sätt släta till den som rullat sig, men det gick inte. Sen rullade sig även den andra lamellgardinen. Det hela var mycket irriterande, men vi kom oss inte riktigt för att göra något åt det. Inte förrän vi häromdagen åkte till IKEA. Jag letade upp kvittot från Jysk, eftersom jag brukar spara sånt ganska länge, utifall att. Maken plockade ner lamellgardinerna i sovrummen och stoppade ner dem i stora säckar. Innan besöket på IKEA slank vi in på Jysk för att reklamera de rullade lamellgardinerna. Vi var helt beredda på en ordfight, men det gick så lätt så vi blev förvånade. Visserligen var det ju helt tydligt att de inte var som de skulle, så vi hade ju rätten på vår sida. Tjejen i kassan frågade om vi ville ha nya. Vi sa nej tack, eftersom båda blivit som de blev. Istället köpte vi mörkläggande rullgardiner från IKEA. Mycket billigare och faktiskt både snyggare och bättre mörkläggning i rummen. Såhär nu i efterhand är jag glad att lamellgardinerna rullade sig, för jag tror jag kommer att vara mer nöjd med rullgardinerna. Det blir inte så jobbigt ljud på morgonen heller när Allvädershunden glad i hågen kommer för att se till att vi går upp. Den svansen sätter lameller i rejäl gungning!

Summan av kardemumman. Köp inte mörkläggande lamellgardiner på Jysk.

PS. Måste också säga att maken imponerar mig. Han är en riktig datakille som inte tycker fixande i hemmet är roligt alls. Varje gång det är nåt hemmafix så krånglar det på något sätt och svordomarna duggar ibland tätt. Men på nåt sätt så fixar det sig alltid tillslut och han ger sig inte, utan tar en paus och försöker igen. Bra jobbat älskling! Jag är jättenöjd!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vilket ovanligt ointressant inlägg!

Sara sa...

Roligt att du ändå läser inlägget och känner sånt engagemang att du skriver en kommentar! :)

Björn sa...

Finns det tyngder i nederdelen så ska de inte rulla sig.

Sara sa...

Ok, nej det gjorde det nog inte.