lördag 8 december 2012

Livets mening

Den bästa tiden att gå med hunden är på morgonen tycker jag. Om det inte är stressigt vill säga, men det var det inte idag. Morgonpromenaden är en tid då det är lugnt och stilla ute och tankarna kan vandra fritt. Jag kom osökt att tänka på det här med livets mening och att jag idag sitter inne med lite erfarenheter på området nu.

I Liftarens guide till galaxen menar Douglas Adams att meningen med livet är 42 (maken läser boken). Jag fattar inte.

Enligt min pappa är livets mening att föröka sig. Jag har alltid tyckt att det har varit en cynisk inställning till det hela, men nu sedan jag själv har blivit förälder kan jag förstå hur han menar. Min Modig är ju det bästa jag har, det mest fantastiska! Även om det kan vara jobbigt och tröttsamt så är han ändå en konstant källa till glädje och kärlek!

Så vad tycker jag är meningen med livet? Förutom att göra världen till en bättre plats genom att tillföra Modig till ekvationen. Jag strävar väl i möjligaste mån efter att må bra, vara lycklig och trivas med tillvaron. Modig tillför massor där i alla kategorier, så min pappa hade nog rätt ändå. Livets mening är att möjliggöra små underverks existens. Ja, för mig är det nog så i alla fall. Allt annat efter Modigs tillkomst är numera sekundärt.

Inga kommentarer: