onsdag 19 december 2012

Ordning och reda

Vi har en klädkammare som länge nu har sett ut som ett bombnedslag. Skulle man ha nåt därinne var det som att bege sig ut på bergsklättring. Ett skärpt balanssinne krävdes. Idag tog jag och maken oss äntligen i kragen och begav oss på ett snabbtur till IKEA för att fixa lite ordning, samt julifiera vardagsrummet lite mer. Modig hälsade på farmor under tiden så att vi skulle kunna vara så effektiva som möjligt.

Julifieringen innebar att vi köpte två röda filtar och fyra kuddar plus röda kuddöverdrag till soffan. Så nu ska de lila filtarna tvättas och läggas undan tills julen stökas bort efter trettonhelgen. Då är det även dags att bege sig till IKEA igen, för då behöver vi nya kuddöverdrag. Tycker det blev mysigt!


Ordningen och redan i klädkammaren skulle uppnås genom att köpa en Trofast-hylla. Vi härmar våra vänner N och M som har en sådan för exakt samma syfte, nämligen återvinning. Här står den redo och påfylld i vår städade klädkammare. Den var extremt enkel att sätta ihop och det gick snabbt, trots att Modig konstant körde på mina tår när jag byggde. Han ville ju också vara med. Sen ska jag göra skyltar till den också så att man direkt ser vart saker och ting hör hemma. Uppifrån och ner är det plast, metall, kartong, tidningar och glas. Så himla praktiskt! Innan hade vi det i olika papperskassar intryckta lite här och där. Inte direkt platseffektivt och mycket störigt varje gång man skulle hitta rätt kasse.

Det här röjandet i klädkammaren startade för att få in vår Trofast-hylla och satte verkligen snurr på effektiviteten hos mig och maken. Förutom att jag städade och ändrade om i klädkammaren, så tog vi tag i lite uppsättning av foton som stod därinne och skräpade. Den här ramen köpte vi på Lagerhaus i somras för under 300 kr. Jag tycker den är jättefin! Nu hänger den i hallen mittemot jackorna. Det som återstår är att bestämma vilka bilder på Modig som vi vill sätta i den och så få dem framkallade.

En annan ram som vi satte upp var denna. Min svåger som var fotograf på vårt bröllop/dop gav den till oss med detaljfoton från bröllopet samtidigt som vi fick alla andra bilder i digital form i somras. Det är ett foto på min sko (som jag tycker är så himla snygga, blev lite kär i dom skorna även om inte mina fötter alls blev det), ett foto på min brudbukett som min väninna L gjorde, samt ett foto på våra händer. Nu när ramarna kom upp insåg jag att spegeln Stave med vit ram som vi köpte till hallen idag borde bytas ut mot den med svart ram och eftersom maken ändå ska till IKEA igen imorgon för att byta rullgardinerna som vi i all hast köpte i fel bredd så ska han passa på att byta spegeln samtidigt.

Anledningen till rullgardinköpet till sovrummen får jag berätta om en annan dag, för där hade vi tills idag lamellgardiner med mörkläggning från Jysk... Men det är en annan historia.

Måste säga att jag tycker denna dag har varit förträfflig! Vi har spenderat tid tillsammans bara jag och maken. Modig har hängt med farmor och sen åt vi mat allihop tillsammans där. Väl hemma var vi effektiva och förbättrade ordningen och redan här hemma (vilket jag uppskattar väldigt). Maken har till och med satt upp vår digitala ram i köket! Den har legat nedpackad i en låda i flera år nu. Ska bara byta ut de gamla bilderna också. Det känns som att vi har flyttat in en gång till när vi fick det här gjort! Härligt!

Inga kommentarer: