söndag 6 mars 2011

Bloggtrafikens djungel

Inatt när jag surfade runt hittade jag en massa information om hur man genom att kolla in andras bloggar kan få mer trafik till sin egen blogg. Det verkar ju bra. Problemet är bara att det finns så många olika verktyg att använda. Hur vet man vilket man ska välja? Bloggtrafik? Mer-trafik? Knuff? Bloggplus? Nextblogg? Snurra? Valresultat? Ja, det finns säkerligen ett antal fler att välja bland utöver dessa som jag inte har råkat hitta.

Jag började fundera på om detta var någonting för mig, för att få fler läsare till mina bloggar. Så läste jag på en annan blogg som heter Tankar om webbutveckling. Den personen menar på att såna här läsargenererande verktyg inte ger kvalitet i antalet besökare, utan bara kvantitet. Dvs att läsaren går in i någon sekund på ens blogg bara för att öka sin poängnivå och generera bättre statistik på sin egen blogg. Nog för att jag vill förbättra min egen statistik, men samtidigt skriver jag för att jag vill att andra människor ska få läsa det jag skriver, ta det till sig och förhoppningsvis få något ut av att ha läst det. Vad finns det annars för poäng med att skriva en blogg (förutom då för att jag får ett kreativt utsläpp)? Jag vill ha kvalitet hos mina läsare och jag tror att jag väljer det över kvantitet faktiskt.

Sen finns det information om hur man kan göra sin blogg synlig genom olika topplistor och genom sökmotoroptimering, men då blir jag bara så förvirrad att jag vill stänga in mig nånstans och blunda. Sambon fattar sånt och ibland försöker jag få honom att förklara för mig, men jag fattar inte. Han förklarar igen, jag fattar inte. Det är en djungel det här med att nå ut till en bredare publik med sin blogg, sin hemsida eller vad det än månde vara. Jag vill inte heller behöva lägga ner hur mycket tid som helst på andras bloggar för att få mer tunn statistik till min egen blogg, vad jag vill göra är ju att skriva mer själv. Visst, jag skulle kunna länka mina bloggar till min facebookprofil och på så sätt få några fler besökare. Men jag vill gärna att mina bloggar ska hitta sina egna besökare, att människor jag inte känner ska läsa vad jag skriver för att de vill läsa det. Mina vänner får gärna läsa, om det är det de vill, men jag vill inte att de ska läsa utav pliktskyldighet för att de känner att de måste var snälla mot mig.

Allt det här är nog något jag måste fundera vidare på innan jag bestämmer mig. Jag behöver få lite klarhet i min skalle av vad jag anser vara den bästa vägen att gå för min blogg. Det är ju dumt att rusa in i nånting och kanske ångra det i efterhand. När sambon har vaknat kanske jag borde diskutera det hela med honom också, som förstår det här bättre än vad jag gör. Han kan ju alltid försöka sig på att förklara det här med sökmotoroptimering igen. Haha, lycka till säger jag bara! :-D

Inga kommentarer: