söndag 20 mars 2011

Sugen på att läsa

Jag vill börja läsa på en ny bok, men väntar på att Yarden ska anlända med posten från Bokus. Det är ju ingen idé att påbörja någon ny bok eftersom den borde anlända vilken dag som helst och när den väl gör det behöver jag påbörja den. Inte någon annan. Varför just Yarden och inte någon annan bok undrar du? Därför att jag ska läsa Yarden till bokklubben och jag har en viss tendens att skjuta upp läsningen. Om jag dessutom då redan läser en annan bok kommer den att distrahera mig från att börja med Yarden.

Jag funderar över mitt plötsliga läsbehov. Har det något att göra med att fly undan verkligheten? Alla IKEA-kassar med torr tvätt som behöver tas om hand, hundhåren som flyger längs med väggarna när man går förbi, katthåren som sitter som klistrat i mattorna, dammet som ligger som en tät beläggning över alla ytor och blommorna som sorgset nickar sina blad tätt, tätt över kanten på krukan och sträcker sig ner mot fönsterbrädet? Vill jag fly från tankarna på oklippta klor och oborstade pälsar in i en värld där jag inte behöver ta tag i saker? Det är mycket möjligt att det är en flyktrespons från verkligheten som jag upplever, men alltjämt är det läsa jag vill. Och blogga.

2 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

All läsning är av godo! Tänk vad mycket man lär sig.
All bloggning leder också till något, i alla fall har den gjort det för mig. Jag är glad att jag inte försökte hindra mig själv när jag började blogga och blev helt biten, för bloggandet har gett mig så otroligt mycket! Självförtroende när det gäller skrivandet t ex.

Sara sa...

Jag håller helt och fullt med! Både gällande läsningen och bloggandet. Just det här med att mina och andras bloggar ger mig ett nytt socialt forum som ger feedback, råd, tips och pepping på hög nivå är helt fantastiskt! Blir så glad för allas kommentarer! :D