söndag 27 mars 2011

Sommartid - att ställa om klockan


Inatt var det dags igen att ställa om klockan. Jag glömde såklart bort det, trots att min lillasyster hade sms:at mig en påminnelse. Som tur är har jag en sån där smart phone (HTC Legend) som ställer om sig själv utan att jag behöver göra någonting, vilket innebar att jag kom upp när jag skulle i alla fall denna söndag. Under en bråkdels sekund undrade jag dock varför mobilen ringde när klockan som var bredvid bara stod på 7? Jag skulle ju inte gå upp förrän kl 8! Men sen kom jag till sans igen och kom på att just det ja, det är ju sommartid ju! Yippie!!!

Många tycker att det är svårt att veta åt vilket håll man ska vrida klockan när man ställer om den till sommar- eller vintertid. Här kommer därför poängen med hela inlägget! Jag har ett superbra tips på hur man kan komma ihåg!
  • När man ställer om till SOMMARTID ser man FRAM emot sommaren, dvs klockan vrids framåt en timme.
  • När man ställer om till VINTERTID längtar men TILLBAKA till sommaren, dvs klockan vrids bakåt en timme.
Jag som gillar sommaren allra bäst tycker detta är ett bra minnestrick för att komma ihåg hur man ställer in klockan inför sommar- och vintertid. Sen finns det såklart andra tricks också. Har du något annat bra sätt för att komma ihåg åt vilket håll du ska vrida klockan?

2 kommentarer:

Ylva sa...

Här kommer ett litet trix.........När det blir sommartid ställer man FRAM trädgårds/balkong-möberna, när det blir vintertid ställer man TILLBAKA dem. Fiffigt va?! Hahahaha

Sara sa...

Hehehe, ja det var fiffigt! Det gäller att hitta det som gör att man själv kommer ihåg.