torsdag 10 mars 2011

Lyxfällan

Varje gång jag ser på programmet förvånas jag över hur man kan försätta sig i en sån ekonomisk situation som alla deltagare i programmet har hamnat i. Varför reagerar man inte när pengarna aldrig räcker till och man måste betala sina gamla lån med nya lån till höga räntor? Alla borde väl veta att sms-lån till exempel inte är något man bör hålla på med? Jag är inte skuldfri själv, har studielån och billån. Vid ett par tillfällen (för flera år sedan) har jag lånat pengar för att betala av möbler, men endast då jag har vetat att jag kommer kunna betala tillbaka det och alltid inom den period som har varit räntefri. Det gäller att planera sin ekonomi och om man har mycket utgifter så är det bara att försöka se var man kan dra in på svångremmen. Har man krediter bör man inte använda dem mer än att man klarar av att betala hela krediten direkt när fakturan kommer. Stora onödiga poster brukar kunna vara att äta ute, shoppa kläder och andra saker såsom teknikprylar man inte behöver. Jag har flera gånger funderat på att börja kolla igenom allt skräp jag har i garderoben och förrådet och sälja av sånt som jag inte använder. Det kan ju komma till bättre användning hos någon annan. Jag tycker också att man inte alltid behöver ha allt sprillans nytt. Jag köper till exempel gärna second hand om det är något jag gillar. Det finns många sätt att undvika skuldfällor, men har man hamnat i den så borde man försöka ta sig ur den snarast, för ekonomiska bekymmer har en tendens att äta upp en inifrån och de påverkar allt i livet. Att shoppa loss, åka på resor, ha det finaste hemmet och de senaste grejerna är inte värt stressen och oron den ekonomiska pressen medför. Då är det bättre att införa köpstopp tills läget har lugnat sig och sen satsa på att endast röra sig med de pengar som man faktiskt har.

Inga kommentarer: