torsdag 31 mars 2011

En bit av Sara

Skrev en kommentar till Den Nakna Coachens inlägg nyss. Insåg att det var en bra beskrivning av vem jag är som person och bestämde mig för att dela med mig av den här också:

Jag är en lyssnare, även om jag på äldre dagar har märkt av att jag inte alltid är den bästa lyssnaren för att mina tankar lätt flyter iväg. Så jag är också en funderare. Tillbaka till lyssnarbiten. Varför är jag en bra lyssnare? Jag tror det beror på att jag är nyfiken på människor, deras historier, deras upplevelser och känslor. Jag är också en problemlösare. Om någon har ett problem går hjärnan direkt till vad jag eller de själva skulle kunna göra för att inte längre ha problemet.

Om jag summerar är jag som person alltså en:
  • Lyssnare
  • Funderare
  • Problemlösare
Ja, det känns bekant, det stämmer.
Jag har utbildat mig till socionom, vilket ligger helt i linje med den person jag precis har beskrivit. Jobbar jag med något som gör att jag får använda dessa tre delar av mig själv? Ja visst, till viss del, men jag kunde ha bättre nytta av dem egentligen. Fast jag trivs väldigt på mitt jobb och har roligt, så jag tänker nog stanna där ett tag till, även om jag inte utnyttjar mina inneboende resurser fullt ut. :D

2 kommentarer:

Marie Söderberg sa...

heeej jag hittade dig hos Linda Nakna Coachen.så blev nyfien på dej..hihi..ja visst e hon bra :))..har oxå funderat på det där..jo jag är oxe en bra lyssnare..precis som du tycker jag om att lyssna på andra..men det som jag funderar på senaste tiden..hur bra lyssnare är man på sig själv? är du en bra lyssnare på dig?..hörs

Sara sa...

Roligt att du blev nyfiken på mig! :D
Svaret på din fråga är neeej, jag är typ sämst på att lyssna på mig själv. Någonting som jag definitivt måste träna på! :)