torsdag 17 mars 2011

Fertilitet

Läste en artikel om fertilitet imorse. Den var ju inte direkt uppmuntrande för mig som är 32 år och barnlös. Jag är av den höga åldern att min fertilitet är reducerad. Jag har inte ätit p-piller sedan 1 augusti, men ingenting händer. Varje månad hoppas jag att mensen inte ska komma och varje månad blir jag besviken. Hur länge ska man vänta innan man kollar upp om det finns problem med fertiliteten utöver min ålder? Det känns som att jag har väntat för längre, kompromissat med sambon alldeles för länge. Jag kommer att vara minst 33 år när jag får barn, om jag får barn, kanske ändå äldre. Känns jobbigt, jag vill ju ha barn NU, eller egentligen för flera år sedan. Jag tycker alla omkring mig blir gravida och får barn till höger och vänster. På stan ser jag bara barnvagnar eller tjocka magar. Hoppet lever dock fortfarande. Kanske nästa månad?

4 kommentarer:

carinaon sa...

Jag tror att det kan ta upp till ett år innan man blir gravid om man har ätit P-piller. Har det inte hänt något efter ett år tycker jag att du ska be om en undersökning. 33 är ändå inte någon hög ålder.
Lycka till!
Kram Carina

Sara sa...

Tack för din uppmuntrande kommentar och lyckönskning! Det kommer väl till pass just nu. Ångrar att jag inte slutade med p-piller tidigare eftersom det ändå tar sån tid att bli gravid. Trodde på nåt sätt att det liksom bara skulle hända, ganska snabbt, men tji fick jag. Kram :)

Carro sa...

Hej vännen ! När vi bestämde oss för att bli gravida så tog det ca 1 år innan det blev något. Jag ville oxå så himla gärna bli gavid på en gång och man blev besviken gång på gång jag till och med tog sån där som man ser när man har ägglossning, vet inte riktigt om jag gjorde rätt då för det funka inte. Sen försökte jag bara sluta tänka på det och gav upp lixom .... Men jag var ju inte så gammal då så då kunde man tänka " det blir när det blir". Och sen tog det inte långt tid så var jag gravid .
Prova såna ägglossnings stickor och se om det hjälper sen tror jag det är bra att du har börjat med träningen och får annat att tänka, på prova gör yoga hemma så du slappnar av oxå det kanske hjälper man vet aldrig .
En vännina till mig hon behövde hjälp med att få barn genom nå sprutor som hon fick ta och efter 4 barn så lixom tänkte hon inte på att skaffa fler barn och använde inget skydd eftersom hon inte kunde bli gravid utan hjälp så en dag kom hon till mig och grät ( av lycka)för då var hon gravid och det hade hon blivit utan hjälp hon trodde det var för hon hade gett upp hoppet på fler barn och tänkte inte skaffa fler och då slappnade hon av på ett annat sätt .
Jag önskar dig/er lycka till och det är mycket tankar som far i huvudet som är superjobbiga men håll ut och blir det inget efter ett år så kolla upp det då
Kram kram

Sara sa...

Tack vännen! Jag försöker att inte tänka på det, men när tiden för de "fertila dagarna" dyker upp så är det svårt. Men som du säger, träning hjälper mig att få tankarna på andra saker. Kram på dig!