fredag 18 mars 2011

Hyreshöjning

Hörde en liten duns i hallen i förmiddags. När jag gick och kollade vad det var visade det sig att en "vänlig själ" hade lagt in nya hyresavier i vårt brevinkast som visade en höjd månadshyra med drygt 150 kr! Jag känner mig rent ut sagt förbannad! Fick brev från hyresgästföreningen häromdagen, så jag visste väl att det skulle komma. Det blev en höjning på 2,4%! Vad har fastighetsägaren gjort för att förtjäna en sådan höjning från oss alla i huset? INGENTING! Det enda dom gör är kosmetiska förbättringar som egentligen inte är värt någonting, det är bara yta! Som ommålning i tvättstugan. Fixa så att det är en välfungerande tvättstuga istället där kläderna torkar som de ska, där båda torkrummen fungerar och faktiskt har en torkapparat inkopplad! Fixa säkerheten vid porten så att inte obehöriga ränner runt och röker, skräpar ner och kastar in raketer i trapphuset! Men icke. De enda åtgärder som görs är de som är oundvikliga, såsom läckande rör.

När förra, eller om det var förrförra, hyreshöjningen skulle förhandlas hörde jag av mig till hyresgästföreningen. Först försökte jag ringa, ingen svarade. Sen mailade jag och beskrev varför jag inte tyckte att det var skäligt med någon direkt hyreshöjning. Det svar jag fick var knappt värt tiden det tog att läsa igenom. Så nu känns det inte ens lönt att protestera, jag orkar helt enkelt inte. Men jag är besviken på hur det fungerar. Det känns inte som om hyresgästföreningen verkligen går in i hur skötseln på huset faktiskt fungerar, utan det blir en schablonhöjning som grundar sig på brukvärdesprincipen (ex läge, kvalitet, standard, ekonomi). Jag tror att de egentligen bara tittar på läge och hyror runtomkring och sedan ignorerar hur det är i själva huset i sig, ignorerar om fastighetsägaren faktiskt har gjort sig förtjänt av hyreshöjningen.

Årets hyreshöjning är högre än vad jag enligt min chef kan förvänta mig i lönekuvertet i år, 2,4% (hyreshöjning) mot 1,5% (löneökning). Jag tycker det är orimligt, men jag kommer att fortsätta vara en god hyresgäst och betala i tid även om det river i mig inombords då jag gör det.

Inga kommentarer: